ΠΡΩΤΑ


ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ Χαλάζι χτύπησε την Κεντρική Μακεδονία ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ Στη μέση κατηγορία επικινδυνότητας η μισή χώρα ΝΑΟΜΙ ΚΛΑΪΝ Δοκιμαστικός σωλήνας για το “Δόγμα του Σοκ” η Ελλάδα

Τρίτη 24 Μαΐου 2011

Οικολογική μετακίνηση στις πόλεις: νέα ανάγκη, νέο είδος πολιτισμού...

lianagoutaΤης ΛΙΑΝΑΣ ΓΟΥΤΑ

Ένα νέο είδος αστικού πολιτισμού είναι παραπάνω από εμφανές στο κέντρο των περισσότερων ευρωπαϊκών πόλεων, όπου το αυτοκίνητο μπαίνει σε δεύτερη μοίρα. Ευρείες πεζοδρομήσεις όχι μόνο σε έναν-δυο δρόμους, αλλά σε ολόκληρα …>>>

ιστορικά κέντρα, δίκτυα ποδηλατοδρόμων και ποδήλατα ενοικιαζόμενα ή δημόσιας χρήσης, ακόμα και σε βόρειες, ψυχρές χώρες με πολλές βροχές, μέτρα και πολιτικές περιορισμού του αυτοκινήτου, με τέλη χρήσης που σχετίζονται με τις εκπομπές ρύπων και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις των αυτοκινήτων, με προώθηση των νέων πιο πράσινων αυτοκινήτων, διαμορφώνουν μια νέα κουλτούρα. Μια νέα κουλτούρα που κάνει τους κεντροευρωπαίους να καμαρώνουν όταν απεξαρτώνται από το ιδιωτικό αυτοκίνητο, και επιλέγουν την πεζοπορία, το ποδήλατο και τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Αλλά και ως προς τα αυτοκίνητα, τα μικρά ή οικολογικά των χαμηλών εκπομπών γίνονται πρωταγωνιστές στις πόλεις. Όχι, τα μεγάλα ρυπογόνα αυτοκίνητα και τζιπ δε τα καλοβλέπουν στα κέντρα των ευρωπαϊκών πόλεων, όπως συνέβη στις ελληνικές πόλεις, όπου η κοινωνική καταξίωση περνούσε μέσα από αυτά. Αντιθέτως, το 30% των Ολλανδών χρησιμοποιεί το ποδήλατο για μετακίνηση, στην ακόμα βορειότερη και ψυχρότερη Δανία το ποδήλατο είναι το δεύτερο πιο διαδομένο μέσο αστικής μετακίνησης, ενώ σε πόλεις όπως η Σουηδική Vaxjo των 80.000 κατοίκων, το 80% των κατοίκων της επιλέγει να μην έχει αυτοκίνητο.

Εκτός όμως από τους πολίτες που κάνουν «νέου τύπου» επιλογές μετακίνησης, είναι και οι πολιτικοί που αντιλαμβάνονται τις νέες προκλήσεις της εποχής και ανοίγουν νέους «οικολογικότερους δρόμους». Έτσι, στη Βρετανία δίνονται κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων και επενδύονται εκατομύρια για κατασκευή σημείων φόρτισης, ακόμα και στις ΗΠΑ επενδύουν αντίστοιχα 2,4 δις $ και στοχεύουν στην αντικατάσταση του μισού δημόσιου στόλου οχημάτων με υβριδικά ή ηλεκτρικά μέχρι το 2012, και πολλά πολλά άλλα παραδείγματα στο δυτικό κόσμο.

Στην Ελλάδα, τί; Μια βόλτα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, πείθει ότι βρισκόμαστε σε «άλλο πλανήτη» από όλες τις κεντροευρωπαϊκές πόλεις. Στην πόλη με την πιο μολυσμένη ατμόσφαιρα ως προς τα θανατηφόρα αιωρούμενα σωματίδια, όλα τα παραπάνω φαντάζουν ως τώρα εξωπραγματικά. Ωστόσο οι λύσεις είναι απλές. Φτάνει να παρθούν γενναίες αποφάσεις από τους πολιτικούς και από τους πολίτες. Ο κόμπος έχει φτάσει στο χτένι. Μια βόλτα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης πείθει και τον πιο δύσπιστο....


* Η Λιάνα Γούτα εργάζεται στην πετρελαϊκή βιομηχανία, έχει διατελέσει Επιστημονική Σύμβουλος σε θέματα Ενέργειας και Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και είναι υπεύθυνη του ECOCITY-Τομέα Β.Ελλάδος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου